Kofola&Coca-cola

30. srpen 2008 | 09.40 |
blog › 
Kofola&Coca-cola

kofolkacoca_cola2L

Někdy docela uvažuju, jestli mám radši kofolu nebo coca-colu. Je to těžký rozhodování, ale asi spíš kofolu, ale coca-colu není špatná. A co vy, co máte radši? Tady je něco o jejich historii:

KOFOLA

Kořeny značky Kofola můžeme najít už v roce 1883, kdy v v Opavě – Kylešovicích založil opavský lékárník Gustav Hell firmu G.Hell a Comp vyrábějící kromě farmaceutických výrobků, cukrovinek i sodovou vodu a sladové extrakty. V době první republiky se změnila na Hellco a.s. a po válce v říjnu 1945 byla jako německá firma znárodněna a 7. března 1946 byla jako závod č. 41 začleněna do nově ustaveného národního podniku Spojené farmaceutické závody se sídlem v Praze. V říjnu 1952 vznikl potom v rámci VHJ Spofa Praha národní podnik Galena Opava, který měl kromě léčiv rozšířenou výrobu i na jinoúčelové zpracování bylin.

Samotný vznik značky Kofola se vztahuje až ke konci padesátých let dvacátého století, kdy byl v tomto podniku s využitím bylinných a ovocných extraktů a kofeinu namíchaný sirup Kofo a stal se základní složkou jednoho z nejoblíbenějších nápojů dnešní doby a dal vznik i samotnému jménu značky Kofola.

Sirup Kofo se začal dodávat výrobcům nealkoholických nápojů v tehdejším Československu v roce 1962. Prodej sirupu Kofo, a tedy i Kofoly, se po pozvolných nárůstech objemů výroby na začátku šedesátých let začal prudce zvyšovat. Tento nárůst byl spůsobený jednak zvyšujícícm se počtem výrobců Kofoly a jednak obrovským nárůstem její popularity. Šlo o první domácí nápoj kolového typu na československém trhu.

Díky svému úspěchu byla v roce 1966 Kofola zaregistrována jako ochranná známka. Svého zlatého období se Kofola dočkala v letech 1970 - 1972, když po obrovském úspěchu na potravinářské výstavě Ex Plzeň dosáhla její popularita absolutního vrcholu.

Prudký zlom v prodeji Kofoly přinesly změny na českém a slovenském trhu odstartované sametovou revolucí roku 1989. V kolových nápojích se začaly prosazovat zahraniční značky a trh začaly zaplavovat různé druhy levných kolových nápojů.

Koncem 90-tých let se situace začala obracet.

V roce 1998 se značka Kofola vrací do regálů velkoobchodů, maloobchodů i potravinových řetězců pod křídly společnosti Santa nápoje a s ní začíná druhá zlatá éra této značky. V roce 2001 se objevuje na českých i slovenských TV svérázná reklamní kampaň, při níž se Kofola poprvé pojí se sloganem Když ji miluješ, není co řešit a obliba a prodeje značky Kofola rychle rostou.

V roce 2004 je na trh uvedena Kofola Citrus a v roce 2006 je Kofola již nejprodávanější značkou kolového nápoje ve 2L lahvi v SR i ČR.

COCA-COLA

1919
Atlantský bankéř Ernest Woodruff a jím organizovaná skupina investorů odkoupili v roce 1919 od Candlera za 25 milionů dolarů akcie The Coca-Cola Company.O čtyři roky později byl prezidentem The Coca-Cola Company zvolen Robert Winship Woodruff, syn Ernesta Woodruffa.

Robert Woodruff řídil společnost celých šest desetiletí. Přisuzoval velkou důležitost tomu, aby jeho společnost nabízela lidem nejkvalitnější produkty na světě - tato snaha se dodnes nezměnila - a byl tím, kdo jako první pochopil, jak nesmírné možnosti v sobě skrývá mezinárodní distribuce. Jeho velkolepé představy se bezezbytku staly skutečností: nápoj je dnes k dostání prakticky kdekoliv na světě.

V časech před Woodruffem byly aktivity The Coca-Cola Company mimo území Spojených států značně omezené. Když nejstarší syn Asy Candlera Charles Howard Candler představil nápoj na jedné ze svých cest do Evropy vedoucímu jednoho londýnského výčepu, vedoucí si z Atlanty objednal pouze 5 galonů (22,7 litrů) sirupu. Přestože se menší množství produktů dostalo také do Německa, na Jamajku a do Panamy a první zahraniční výrobny začaly v roce 1906 pracovat dokonce i na Kubě, celosvětové expanze se Coca-Cola dočkala teprve s příchodem Woodruffa.

1940
Společnost The Coca-Cola Company má výrobny již v 45 zemích světa.

1955
V italské Neapoli vdechla společnost nový život nealkoholickému nápoji na ovocné bázi - Fanta, předtím vyráběné již několik let ve válečném Německu. Dnes je Fanta s více než 120 různými příchutěmi jedním z pěti nejoblíbenějších sycených nealkoholických nápojů na světě.

1961
Objevil se nový produkt společnosti – Sprite.

Později obohatily nabídku firmy další sycené i nesycené nápoje, balené vody, džusy, sportovní nápoje, nealkoholické nápoje na bázi kávy i čaje. Coca-Cola už v této době představovala na celém světě uznávanou hodnotu.

1981
Roberto C. Goizueta coby prezident a generální ředitel společnosti řídil firmu celých 16 let. Za jeho vedení se Coca-Cola stala dosažitelnou pro lidi prakticky na celém světě. Vstoupila na tak obrovské trhy, jakými jsou Čína, Indie nebo Rusko a současně se její dřívější rozdrobená výrobní a distribuční síť sjednotila a posílila.

Goizueta, narozený v roce 1931 na Kubě, začal bezprostředně po ukončení univerzity v roce 1954 pracovat u místní pobočky The Coca-Cola Company. Po vypuknutí kubánské revoluce emigroval - se 100 kusy akcií Coca-Cola - do Spojených států. V roce 1964 se stal do té doby nejmladším viceprezidentem a v roce 1975 úřadujícím viceprezidentem The Coca-Cola Company. Více než dvacet let byl v těsném kontaktu s legendárním prezidentem společnosti Robertem Woodruffem. V roce 1996 byl magazínem CEO zvolen generálním ředitelem roku.

Práce Roberta Goizuety byla charakterizována odhodlaností a dlouhodobým plánováním. Mnozí si mysleli, že pozice firmy se již nedá nijak zlepšit, avšak on tato tvrzení vyvrátil: mezinárodní podíl společnosti na trhu nealkoholických nápojů vzrostl z 35 na 48 %, množství prodaných nápojů z 5,4 miliard láhví na 14 miliard. K jeho předsednictví se váže v roce 1990 založená Nadace Coca-Cola podporující vzdělávání.

1982
The Coca-Cola Company koupila za 750 milionů dolarů společnost Columbia Pictures, čímž vstoupila také do zábavního průmyslu. Ve stejné době rozšířila společnost ochrannou známku Coca-Cola také na nově uvedené produkty Coca-Cola light, známé v některých zemích jako Diet Coke nebo Diet Coca-Cola. Po mezinárodním úspěchu, který Coca-Cola light zaznamenala, jí odborný časopis amerického reklamního průmyslu Advertising Age v roce 1990 ocenil titulem "značka desetiletí". Tento výrobek je dnes celosvětově nejprodávanějším a nejoblíbenějším nízkokalorickým syceným nealkoholickým nápojem.

1985
Po dlouhém a pečlivém průzkumu společnost sdělila, že bude nápoj Coca-Cola vyrábět s pozměněnou chutí. Jednalo se o první odchylku od tradiční receptury. Nový nápoj byl na trh uveden ve Spojených státech a Kanadě, ale u veřejnosti si nedokázal získat oblibu. Lidé na tento krok zareagovali bezprecedentním způsobem: požadovali zpět původní, "skutečnou" recepturu, jejíž chuť měli spojenou s nekonečnou řadou vzpomínek a citů. Společnost se během tří měsíců vrátila k původnímu složení nápoje, které od té doby v Americe a Kanadě distribuovala pod názvem Coca-Cola Classic. Úspěch naopak slavila ochucená varianta nápoje Coca-Cola - Cherry Coke, která se od té doby prodává již v 19 zemích, mimo jiné také v České republice.

1986
Na oslavy stého výročí existence společnosti Coca-Cola přijeli do oslavující Atlanty hosté ze všech koutů světa.

1983 - 1989
Společnost prodala svou kapitálovou účast ve všech společnostech, které neměly úzkou vazbu na základní aktivity společnosti, mimo jiné také podíl v Columbia Pictures.

1993
Tento rok přinesl významnou změnu v oblasti balení produktů. Byla zavedena plastová láhev, ne nepodobná skleněné konturové láhvi. Mezi produkty se také objevil sportovní nápoj Powerade, který si v krátké době získal celosvětovou popularitu.

1996
Časopis Fortune zvolil poprvé společnost The Coca-Cola Company "nejváženější společností" světa.

1891
Atlantský lékárník Asa G. Candler viděl v nápoji Coca-Cola velkou obchodní příležitost a do roku 1891 s investicí 2 300 dolarů získal nad mladým podnikem plnou kontrolu.

1892
V tomto roce dal Candler společně se svým bratrem Johnem S. Candlerem, Frankem Robinsonem a dvěma dalšími společníky zaregistrovat ve státě Georgia nový podnik. Firma byla pokřtěna jako "The Coca-Cola Company".

1893
Ochranná známka "Coca-Cola" byla v Patentovém úřadě Spojených států zaregistrována 31. ledna 1893. (Patentový zápis bývá čas od času spolu s názvem "Coke", registrovaným v roce 1945, obnovován.) Candler měl instinktivní cit pro marketing: považoval za důležité, aby se čerstvě registrovaná ochranná známka objevila na mnoha zajímavých užitkových předmětech, např. na vějířích, kalendářích, hodinkách a sirupových láhvích. K propagaci nápoje patřilo také rozdávání kuponů, za které si lidé mohli dát zdarma skleničku nápoje Coca-Cola.

1895
Růst podniku signalizovalo otevření první výrobny sirupu mimo Atlantu, v Dallasu ve státě Texas. V následujícím roce vznikly nové výrobny v Chicagu a Los Angeles, a tak mohl Candler ve své výroční zprávě předkládané v roce 1895 akcionářům oprávněně prohlásit, že: "Dnes je Coca-Cola konzumována již ve všech státech a oblastech Spojených států".

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Kofola&Coca-cola míša 30. 08. 2008 - 17:52
RE: Kofola&Coca-cola wikoušek 01. 09. 2008 - 13:55
RE: Kofola&Coca-cola dayunka 02. 09. 2008 - 13:47